Gepubliceerd op vrijdag 09 september 2016
Het is geen geheim dat vele organisaties achterlopen op de consument bij de adoptie van de cloud. Twijfels over de veiligheid van data, over compliance en het verlies van de controle over it-diensten zijn moeilijk weg te poetsen. Toch dwingen de marktontwikkelingen organisaties ertoe.

Gevestigde partijen, van groot tot klein, hebben moeite om mee te komen aan de vooravond van een nieuwe technologische doorbraak. Waar menig cio zich nog bekommert over de vraag of een overstap naar de cloud gerechtvaardigd is, wachten werknemers die beslissing allang niet meer af. Massaal wordt cloudtechnologie de organisatie binnengebracht, dankzij de talloze goedkope en gratis apps die de afgelopen jaren een vaste plek op ieders smartphone en tablet verworven hebben. Niet iedere organisatie is zich daar voldoende van bewust. Begin dit jaar bleek uit een onderzoek van cloudbeveiliger Skyhigh dat de gemiddelde werknemer 28 cloudapplicaties op de werkvloer gebruikt, maar dat 72% procentvan de it-professionals geen idee heeft hoeveel en welke er in omloop zijn.

Technologische doorbraken ontwrichten markten namelijk dusdanig dat de samenstelling ervan er binnen enkele jaren compleet anders uit kan zien. Zo ook bij de 'as a service'-economie waar we nu dankzij snelle ontwikkelingen op het gebied van cloudtechnologie op afkoersen. Vele startups met een overduidelijk technologische grondslag hebben het licht gezien en tot stilstand gekomen markten drastisch opgeschud. Niet louter doordat ze hun data en/of platform in de cloud geplaatst hebben, maar omdat hun innovatieve business-modellen optimaal afgestemd zijn op de flexibiliteit en schaalbaarheid die de cloud hen biedt. Onderzoeksbureau IDC becijferde onlangs dat de cloudmarkt rond 2020 de mijlpaal van vijfhonderd miljard dollar zal bereiken, een verdriedubbeling vergeleken met nu.

De traditionele spelers zijn logger in het doorvoeren van veranderingen: weerstand vanuit bedrijfsonderdelen, werknemers en aandeelhouders moet eerst worden opgevangen alvorens een nieuwe manier van werken doorgevoerd kan worden. De it-afdeling houdt te vaak vast aan legacy-systemen die beter buiten gebruik kunnen worden gesteld, is halsstarrig in de afwijzing van de inzet van cloud en staat - vanuit de overtuiging dat zelf doen per definitie beter is - te weinig open voor samenwerking met andere partijen, zodat een wildgroei aan soortgelijke cloudapplicaties in de hand wordt gespeeld.

De realiteit haalt dit type organisatie met rasse schreden in. In 2015 zijn de contouren van de cloudrevolutie voor vrijwel iedereen zichtbaar geworden, kijkend naar het tempo waarmee op de consumenten en bedrijven gerichte apps het levenslicht zien. Steeds minder goede ideeën sneuvelen op de tekentafel nu ze tegen lage instapkosten en de schaalbaarheid van de cloud razendsnel uitgetest en uitgerold kunnen worden. De grootte van een organisatie speelt daarbij een steeds kleinere rol: iedereen kan profiteren van snelle ontwikkelcycli zonder daarbij een flinke investering te hoeven doen voor een complexe it-infrastructuur.
Dergelijke eigenschappen maken de inzet van cloudtechnologie in nagenoeg elke organisatie een noodzakelijke stap. Het vormt het fundament onder de nieuwe innovaties die over enkele jaren de standaard zetten. Competitief voordeel komt immers steeds meer in de data, algoritmes en api’s te liggen, die een organisatie middels cloudtechnologie kan ontsluiten. Daar tijdig op inspringen kan het bestaansrecht van een organisatie in de door technologie gedomineerde markten van een nieuwe impuls voorzien.

Maarten Boerma, business development executive bij IBM

  Delen op Facebook   Delen op LinkedIn



Ook interessant


nieuws

Tevreden geluiden na implementatie Connect-It bij deltaWonen

Na een implementatietraject van negen maanden is op maandag 25 juni de Connect-It...

26 juli 2018

nieuws

AVG-wetgeving: ViaData informeert.

Ieder kwartaal versturen wij een nieuwsbrief aan onze klanten, waarbij een onderscheid...

20 juni 2018